Vliegwiel:

Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:
-Vliegwiel
-Dubbel Massa Vliegwiel (2 Massa Vliegwiel)

 

Vliegwiel:

Een vliegwiel zorgt ervoor dat de motor gelijkmatiger loopt. Een motor levert alleen kracht op het moment dat er een ontbranding in de cilinder plaats vind. Elke keer als er een ontbranding plaats vind, ‘stoot’ de krukas van de motor weer iets vooruit.
Het vliegwiel heeft een grote massa, en neemt een deel van die energie op. De motor zal minder schokkende bewegingen maken en daardoor rustiger en gelijkmatiger draaien.
Het vliegwiel zit aan het einde van de krukas gemonteerd, met daar tegen aan de koppeling en de versnellingsbak. Aan de buitenzijde van het vliegwiel zit de starters

Wanneer de motor meer cilinders heeft, (bijv. 8 in plaats van 4) zijn er per krukasrotatie veel meer uitlaatslagen geweest. Daardoor draait de motor uit zichzelf al stabieler, en kan er dus een lichter vliegwiel gemonteerd worden.
 


^ Afbeelding Boven:
Hier zie je het einde van de krukas met de krukaskering.
Het vliegwiel wordt met 6 stevige bouten hier tegen aan gemonteerd.


> Afbeelding Rechts:
Een normaal vliegwiel met starterskrans.


In de racerij wordt een vliegwiel vaak afgedraaid; dit wil zeggen dat er een stuk afgeslepen word waardoor hij lichter word. Het voordeel is, dat door de gewichtsafname zal de motor sneller op toeren komen, doordat er minder massa aangedreven hoeft te worden (meer vermogen). Het nadeel is dat de motor stationair niet zo netjes zal lopen als met een origineel vliegwiel.

Het uiteindelijke principe van het vliegwiel:
Hoe groter het traagheidsmoment is (door een hoog gewicht) hoe moeilijker het is om het op gang te krijgen, en wanneer het eenmaal draait, hoe moeilijker het weer is om af te remmen.



Dubbel Massa Vliegwiel (2 Massa Vliegwiel):
Tegenwoordig word er steeds vaker een dubbel vliegwiel gemonteerd (ook wel dubbelmassa vliegwiel of 2-massa vliegwiel genoemd).
Het voordeel van dit vliegwiel ten opzichte van het oude vliegwiel is, dat dit vliegwiel nog meer kleine trillingen dempt.
Ook worden bijgeluiden die normaalgesproken door trillingen tussen de motor en versnellingsbak ontstaan verminderd.



Bij een dubbel vliegwiel is de totale massa van een gewoon vliegwiel verdeeld in 2 delen, namelijk het primaire en secundaire vliegwiel. Deze 2 vliegwielen zitten met kogellagers tegen elkaar gemonteerd, en met een dempsysteem met schroefveertjes.
Het primaire gedeelte zit aan de krukas, het secundaire gedeelte aan de kant van de koppeling met drukgroep. De aandrijfkracht wordt vanaf het primaire gedeelte naar het secundaire gedeelte overgebracht.
Wanneer het vliegwiel op de motor gemonteerd is, en de koppeling gedemonteerd is, is het mogelijk om het secundaire gedeelte ten opzichte van het primaire gedeelte ongeveer 1 tot 2 cm heen-en-weer te bewegen. Aan beide kanten word de beweging gedempt door de intern gemonteerde veren.
Doordat deze speling mogelijk is, worden de trillingen op deze manier gedempt. De trillingen bewegen in de ruimte waar speling zit, en worden gedempt door de veren. Het secundaire gedeelte reageert dus traag op de directe bewegingen van het primaire gedeelte.